Cele
- Podniesienie poziomu wiedzy na temat lokalnego środowiska naturalnego
- Przedstawienie znaczenia ptaków dla ludzkiej gospodarki
- Ukazanie zagrożeń, na jakie narażone są ptaki
- Omówienie sposobów ochrony ptaków
- Zapoznanie uczniów z gatunkami rzadkich ptaków występujących w regionie
- Rozwijanie potrzeb poznawczych
- Budzenie zainteresowania otoczeniem poprzez bezpośredni z nim kontakt
- Kształtowanie umiejętności prowadzenia ukierunkowanej obserwacji
- Nabywanie umiejętności rozpoznawania gatunków ptaków
- Ukazanie zależności pomiędzy wnikliwą i zaangażowaną obserwacją przyrody a ilością pozyskiwanych informacji o przyrodzie
- Kształtowanie postawy badawczej
- Pogłębianie emocjonalnego związku z przyrodą
- Zachęcenie do rozwijania zainteresowań ekologicznych
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Polecenie rozwiązanie krzyżówki tematycznej (załącznik nr 1)
- Wyjaśnienie pojęcia „awifauna”
- Przybliżenie ptaków jako gromady (załącznik nr 2)
- Przeprowadzenie dyskusji na temat zagrożeń, na jakie narażone są ptaki
- Podsumowanie dyskusji na temat zagrożeń na jakie są narażone ptaki – uzupełnienie listy zagrożeń (załącznik nr 2)
- Przedstawienie sposobów ochrony ptaków w Polsce (załącznik nr 2)
- Przeprowadzenie dyskusji na temat ptaków występujących w regionie
- Podsumowanie dyskusji na temat na temat ptaków występujących w regionie – uzupełnienie listy ptaków występujących w powiecie ze szczególnym zwróceniem uwagi na ptaki rzadkie (załącznik nr 2)
- Polecenie zapoznania się z rzadkimi gatunkami ptaków występujących w powiecie (atlas ptaków) i sporządzenia notatek
- Dyskusja na temat uczniowskich możliwości niesienia pomocy ptakom
[…] ciąg dalszy w pliku .doc