Przyroda cierpi z powodu człowieka.
Dar panowania nad przyrodą winniśmy
wykorzystywać w poczuciu odpowiedzialności,
świadomości, że jest to wspólne dobro ludzkości.
Tu także chodzi o siódme przykazanie:
„nie kradnij!”
Jan Paweł II
Cele
- Przedstawienie przyrody jako dziedzictwa kulturowego i naturalnego
- Zapoznanie z podstawami prawnymi, celami i sposobami ochrony przyrody w Polsce
- Nakreślenie stanu ochrony przyrody w województwie ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan ochrony przyrody w powiecie
- Utrwalenie pojęć: „park narodowy”, „rezerwat przyrody”, „park krajobrazowy”, „użytek ekologiczny”, „pomnik przyrody”
- Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko naturalne
- Pobudzanie świadomości społecznej
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Omówienie stosunku człowieka do przyrody na przestrzeni dziejów (załącznik nr 1)
- Omówienie podstaw prawnych, celów i sposobów ochrony przyrody w Polsce (załącznik nr 2)
- Nakreślenie stanu ochrony przyrody w województwie śląskim (załącznik nr 3) ze szczególnym uwzględnieniem powiatu tarnogórskiego (załącznik nr 4)
- Przeprowadzenie dyskusji: „Jakie mamy możliwości aktywnego uczestnictwa w ochronie przyrody na rzecz środowiska lokalnego?”
- Polecenie wykonania pracy domowej, w zależności od wieku uczniów:
- Praca indywidualna – „Widok z mojego okna – opis krajobrazu”; praca powinna być uzupełniona ilustracją wykonaną w dowolnej technice rysunkowej lub malarskiej
- Praca zespołowa – „Katalog obszarów i obiektów przyrody objętych prawną ochroną na terenie powiatu tarnogórskiego. Stan obecny”. Formę wykonania katalogu i oprawę graficzną należy zostawić inwencji własnej zespołów uczniowskich.
[…] ciąg dalszy w pliku .doc