Happening popularyzujący selektywną zbiórkę odpadów
Cele
- Promowanie zachowań przyjaznych środowisku wśród społeczności lokalnej
- Podniesienie poziomu wiedzy na temat selektywnej zbiórki odpadów
- Kształtowanie nawyku segregacji odpadów
- Uwrażliwianie na problematykę zagrożeń dla lokalnego środowiska naturalnego wynikającą z nieumiejętnego gospodarowania odpadami przez członków społeczności lokalnej
- Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez aktywność twórczą
- Ukazanie happeningu, jako narzędzia komunikacji społecznej oraz formę zwracania uwagi społecznej na j problem społeczne
- Kształtowanie postawy odpowiedzialnej za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Przygotowanie do happeningu
- Przypomnienie zasad selektywnej zbiórki odpadów i korzyści z niej wynikających. (Załącznik nr 2 do scenariusza „Zasady segregacji odpadów”)
- Przeprowadzenie dyskusji na temat: Co należy zrobić, żeby zachęcić mieszkańców do selektywnej zbiórki odpadów?
- Wyjaśnienie/przypomnienie pojęcia happening (załącznik nr 1)
- Podział uczniów na zespoły : pięć zespołów dwuosobowych – „niebieski”, „zielony”, „brązowy”, „żółty”, 'czerwony”; dwa zespoły z pozostałych uczniów – „agitujących”, ulotkarzy” (Dla uzyskania lepszego efektu happeningu zajęcia te można przeprowadzić łącznie z inną klasą/klasami. Należy wtedy dostosować wielkości zespołów do liczby uczniów biorących udział w zajęciach).
- Rozdanie kartek z opisem planowanego happeningu (załącznik nr 2) Uwaga: scenariusz happeningu jest przykładowy, można zaproponować uczniom przygotowanie happeningu wg ich pomysłu
- Przeprowadzenie wyboru miejsca odbycia się happeningu (miejsce musi być uczęszczane ale zarazem takie by happening nie powodował utrudnień dla mieszkańców.)
- Wyjaśnienie zadań dla poszczególnych zespołów: Zespoły: „niebieski”, „zielony”, „brązowy”, „żółty”, „czerwony” przygotowują pojemniki – atrapy, treść ulotki dotyczącej zasad zbiorki danego odpadu oraz przygotowują odpowiednie tablice. Zespół „agitujący” przygotowuje tablice z hasłami nawołującymi do selektywnej zbiórki odpadów oraz hasał do skandowania. Hasła muszą być krótkie. Zespół „ulotkarzy” przygotowuje treść ulotki nawołującej do selektywnej zbiórki odpadów z wyszczególnieniem korzyści dzięki temu osiąganych i unikanym zagrożeniom. Ulotki należy przygotować w aplikacji Word, wydrukować a następnie skserować. (szczegółowy opis przygotowań do happeningu – załącznik nr 2)
- Wszyscy uczniowie uczą się piosenki M. Grechuty „Natura”. z uzasadnieniem korzyści dzięki temu osiąganych i unikanym zagrożeniom
- Przeprowadzenie próby happeningu (np. na boisku szkolnym, w sali gimnastycznej)
[…] ciąg dalszy w pliku .doc