Cele:
- Zapoznanie z pojęciem „święto”
- Zapoznanie ze świętami urzędowymi, kościelnymi i zwyczajowymi
- Omówienie roli, jaką pełnią święta lokalne i regionalne
- Utrwalenie zasad pisowni nazw świąt
- Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez aktywność twórczą
- Ćwiczenie pracy zespołowej
- Rozwijanie umiejętności prezentacji
- Rozwijanie umiejętności oceniania prac innych osób
- Rozwijanie umiejętności konstruktywnej krytyki
- Ukierunkowanie na dostrzeganie bogactw oraz wielowymiarowości dziedzictwa kulturowego
- Ukazanie możliwości współtworzenia dziedzictwa kulturowego poprzez własne zaangażowanie w życie społeczne i kulturowe regionu
- Pogłębianie wiedzy o własnym regionie
- Wdrażanie do promocji regionu
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Wyjaśnienie pojęcia „święto” oraz omówienie poszczególnych grup świąt (załącznik nr 1). Nauczyciel omawia poszczególne grupy świąt ze szczególnym zwróceniem uwagi na święta regionalne, wymienia nazwy świąt wchodzące w skład danej grupy, uczniowie omawiają zwyczajowy sposób spędzania danego święta
- Omówienie genezy Dni Gwarków www.gwarki.tg.net.pl
- Omówienie zasad pisowni nazw świąt (załącznik nr 2)
- Podział uczniów na zespoły
- Wyjaśnienie zadania dla zespołów uczniowskich – uczniowie na podstawie własnych wiadomości o historii i czasach współczesnych regionu lub miejscowości, w której mieszkają powinni opracować założenia święta, które mogłoby stać się świętem zwyczajowym dla mieszkańców regionu/miejscowości. Opracowanie powinno zawierać: proponowaną nazwę święta, datę jego obchodzenia, proponowany sposób obchodzenia święta, uzasadnienie związku proponowanego święta z regionem/miejscowością
- Przeprowadzenie prezentacji pomysłów zespołów uczniowskich
- Przeprowadzenie głosowania na najlepszy projekt
- Głosowanie powinno być jawne i powinien wziąć w nim udział każdy uczeń, przy założeniu, że nie można głosować na własny projekt. Nauczyciel na tablicy powinien przygotować tabelę do wpisywania uzyskanych przez dany projekt punktów. Oceniane powinny być: proponowana nazwa święta, zarys scenariusza obchodów święta, dobór daty obchodów święta, siła związku proponowanego święta z regionem/miejscowością. Ocena wystawiana przez ucznia powinna być uzasadniona komentarzem zawierającym dostrzegane pozytywne aspekty projektu, jak też konstruktywną krytykę.
[…] ciąg dalszy w pliku .doc