Cele
- Rozbudzenie zainteresowania materialnym dorobkiem kultury miasta
- Ukazanie dziedzictwa narodowego i rozwijanie poczucia jego wartości
- Zapoznanie z różnymi rodzajami zabytków, ich specyfiką i sposobami użytkowania
- Ukazanie różnych funkcji zabytków – historycznych, estetycznej, poznawczej, wspólnotowej, emocjonalnej, religijnej
- Pobudzenie aktywności intelektualnej i zamiłowania do odbioru kultury
- Kształtowanie zachowań sprzyjających ochronie dziedzictwa narodowego
- Zachęcenie do planowego poszerzania i pogłębiania wiedzy o miejscowości, w której mieszka uczeń;
Przebieg lekcji
Zadania dla nauczyciela
- Przygotowanie listy zabytków, (załącznik nr 1) oraz losów z ich nazwami.
- Podział uczniów na zespoły dwu – trzyosobowe i przydzielenie drogą losowania zabytków do opracowania przez wyłonione zespoły.
- Scharakteryzowanie zawodu przewodnika.
- Przedstawienie materiałów źródłowych, z których uczniowie mogą skorzystać przygotowując opracowania.
- Wypunktowanie informacji, jakie powinny znaleźć się w opracowaniu (styl, epoka, historia, postacie historyczne, legendy – związane z danym zabytkiem, dzieje zabytku na przestrzeni wieków, obecne wykorzystanie zabytku).
- Przygotowanie trasy wycieczki i jej przeprowadzenie.
- Wykonanie zdjęć obiektów zabytkowych omawianych przez uczniów.
- Podsumowanie wycieczki, opinie uczniów o swojej roli jako przewodnika i etapach przygotowania się do tej roli.
[…] ciąg dalszy w pliku .doc