Cele
- Zachęcanie do zainteresowania materialnym dorobkiem przodków
- Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez aktywność twórczą
- Zapoznanie z genezą fotografii
- Praktyczne zapoznanie ze sprzętem używanym przez przodków – camera obscura
- Pogłębiania wiedzy o zabytkach i miejscowości, w której mieszka uczeń
- Kreowanie zachowań sprzyjających ochronie dziedzictwa kulturowego
- Zachęcenie do planowego poszerzania i pogłębiania wiedzy o miejscowości, w której mieszka uczeń
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Przed przeprowadzeniem lekcji polecenie uczniom przyniesienia materiałów potrzebnych do wykonania camera obscura
- Przedstawienie genezy fotografii i działania camera obscura (załącznik nr 1)
- Polecenie wykonania camera obscura – każdy uczeń wykonuje swoją (instrukcja wykonania camera obscura – załącznik nr 2)
- Praca w terenie – odwzorowanie zabytków tarnogórskich za pomocą camera obscura. Na wycieczkę należy oprócz camera obscura zabrać coś do zasłonięcia camera obscura i głowy, ołówki i gumki
- Polecenie obróbki artystycznej otrzymanych za pomocą camara obscura szkiców
- Polecenie zredagowania notki zawierającej informacje o obiekcie na obrazku – przedstawienie materiałów źródłowych, z których uczniowie mogą skorzystać przygotowując opracowania. (Zob. http://www.tg.net.pl/indianer dział „Literatura”)
- Polecenie przygotowania kart zabytków zawierających wykonany obrazek oraz notkę o danym zabytku (więcej załącznik nr 2)
- Przeprowadzenie prezentacji wykonanych kart
- Sporządzenie albumu obrazków tarnogórskich zabytków/ekspozycji wystawowej
- Podsumowanie lekcji dyskusją na temat wrażeń uczniów z odbytego doświadczenia z camera obscura i uzyskanego za jej pomocą obrazka obiektu zabytkowego
- Zachęcenie uczniów do założenia albumów ze zdjęciami, obrazkami, szkicami, pocztówkami itp. tarnogórskich zabytków
[…] ciąg dalszy w pliku .doc