Scenariusz ten opracowano jako kontynuację scenariusza „Uczeń w roli przewodnika po obiektach zabytkowych”
Cele
- Utrwalenie zdobytych wcześniej wiadomości na temat zabytków miasta
- Komponowanie tekstu z elementami plastycznymi
- Redagowanie opisu
- Ćwiczenie umiejętności czytania z planu i zaznaczania na nim obiektów oraz pisania legendy do planu.
- Pogłębianie wiedzy o własnym regionie
- Zachęcenie do planowego poszerzania i pogłębiania wiedzy o miejscowości, w której mieszka uczeń
Przebieg lekcji
Zadania dla nauczyciela
- Przygotowanie kserokopii mapek z planem miasta
- Omówienie zasad pisowni nazw zabytków, ulic i innych obiektów
Zadania dla uczniów
- Zaznaczenie na kserokopiach mapek z planem miasta miejsc odwiedzonych w czasie wycieczki,
- Stworzenie legendy mapki
- Zespołowa weryfikacja sporządzonych planów zabytków oraz ich legend
- Opracowanie na ich podstawie ostatecznej wersji mapki z planem zbytków i ich legendy,
- Sporządzenie przewodnika „Szlakiem zabytków Tarnowskich Gór”, z wykorzystaniem opisów zredagowanych przez poszczególne zespoły uczniowskie. Każdy zespół, który wcześniej przygotowywał opracowanie i prezentował wylosowany obiekt zabytkowy, przygotowuje karty do przewodnika, zawierające opis obiektu z uwzględnienie położenia i historii zabytku oraz wydruki zeskanowanych zdjęć, które nauczyciel wykonał podczas wycieczki. Karty mogą również, w zależności od inwencji uczniów, zawierać własnoręcznie wykonane rysunki, szkice, plany itp.
- Wspólne zredagowanie wstępu do przewodnika i wykonanie spisu treści.
- Wspólne zaprojektowanie okładki do przewodnika i wytypowanie uczniów do jej wykonani
- Skompletowanie przewodnika.
Metody i formy pracy
- praca z mapą , praca zespołowa, burza mózgów, metoda projektu, prezentacja
[…] ciąg dalszy w pliku .doc