Cele
- Uwrażliwienie na dostrzeganie bieżących potrzeb środowiska lokalnego
- Klasyfikowanie dostępnych informacji z punktu widzenia celów
- Zapoznanie z pojęciami: „samorząd” , „samorządność”
- Zapoznanie z organami Gminy, ich zadaniami i kompetencjami
- Ćwiczenie pracy zespołowej
- Kształcenie umiejętności wyrażania własnych opinii i argumentowania ich
- Kształcenie umiejętności słuchania opinii innych i konstruktywnego krytykowania ich
- Wdrażanie do przygotowania i praktykowania wystąpień publicznych
- Rozwijanie poczucia przynależności ucznia do społeczności regionalnej
- Zachęcenie do poszerzania i pogłębiania wiedzy o miejscowości, w której mieszka uczeń
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Wyjaśnienie pojęć: „samorządność”, „samorząd”
- Przedstawienie zadań i kompetencji organów gminy: Rady Gminy (Miasta) i Wójta (Burmistrza) oraz zapoznanie z przebiegiem sesji Rady Gminy (Miasta) i zasadami głosowania (załącznik nr 1)
- Wprowadzenie do tematu sesji
- Podział uczniów – radnych na sześć grupy:
– Komisję Infrastruktury i Rozwoju Miasta
– Komisję Edukacji, Kultury i Sportu
– Komisję ds Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej
– Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Prawnego
– Komisję Ochrony Środowiska i Funduszy Europejskich
- Przeprowadzenie sesji „Rady Miejskiej”, w której poszczególne komisję przedstawiają najpilniejsze zadania do wykonania. Jednak ze względu na stan budżetu miasta, można podjąć się tylko dwóch najpilniejszych i najistotniejszych dla społeczności lokalnej zadań. Należy więc przeprowadzić dyskusję nad planowanymi zadaniami i przeprowadzić głosowanie nad tym, które zadania będą wykonane.
Nauczyciel podczas sesji występuje jako Przewodniczący Rady Miejskiej.
[…] ciąg dalszy w pliku .doc