Wielkanocne obrzędy i zwyczaje
Cele
- Zapoznanie z obrzędami i zwyczajami związanymi z Wielkanocą
- Budzenie szacunku dla tradycji i przeżyć związanych z okresem Świąt Wielkanocnych
- Rozwijanie poczucia przynależności ucznia do rodziny i społeczności lokalnej
- Wdrażanie do kultywowania świątecznych tradycji ludowych
- Przedstawienie użytkowej formy sztuki – pisanki
Przebieg lekcji
Zadania dla nauczyciela
- Zlecenie pracy ze słownikiem w celu odnalezienie i zapisania pojęć: „obrzęd”, „zwyczaj” , „tradycja”, „folklor”
- Wykład na temat dawnych zwyczajów i obrzędów wielkanocnych (ściąga)
- Przeprowadzenie dyskusji na temat zwyczajów i obyczajów wielkanocnych jakie zachowały się do dnia dzisiejszego i dlaczego, zdaniem uczniów, inne zwyczaje i obrzędy nie są kultywowane
Zadanie dla uczniów
- Odnalezienie w słowniku pojęć: „obrzęd”, „zwyczaj” , „tradycja”, „folklor”. Zapisanie ich w zeszytach i wyjaśnienie własnymi słowami ich znaczenia.
- Aktywny udział w dyskusji
- Wykonanie pisanek do klasowego koszyka wielkanocnego.
- Wykonanie ekspozycji w koszu
Metody i formy pracy
- Wykład, dyskusja, praca ze słownikiem, swobodna ekspresja plastyczna
Pomoce dydaktyczne
- Słowniki Języka Polskiego, pisanki z różnych stron kraju lub ich zdjęcia ( np. „Poradnik Domowy” nr 4/2000), kosz wiklinowy, ozdobna serwetka, zielone gałązki, bazie, żonkile itp. wydmuszki z jajek lub ugotowane na twardo jajka, ( niektóre już zafarbowane do skrobanek), farbki, pędzelki, włóczka, papier kolorowy, klej, szpilki umocowane na patyczkach, różnokolorowy lakier do paznokci, flamastry
[…] ciąg dalszy w pliku .doc