Co mają ze sobą wspólnego: portret pradziadka, kamea babci i list stryja?
Cele
- Przedstawienie pamiątek rodzinnych jako źródła informacji o dziejach własnej rodziny
- Zwrócenie uwagi na znaczenie pamiątek rodzinnych w podtrzymywaniu pamięci o członkach rodziny
- Zwrócenie uwagi na to, że pamiątki rodzinne często mają związek z dziejami regionu lub kraju
- Uświadomienie związku kulturowego dziedzictwa rodzinnego z kulturowym dziedzictwem regionu
- Rozwijanie umiejętności brania udziału w dyskusji
- Rozwijanie umiejętności prezentacji
- Rozwijanie umiejętności uzasadniania swoich wyborów
- Rozwijanie poczucia przynależności ucznia do społeczności regionalnej
- Wzbudzanie zainteresowania ochroną rodzinnego dziedzictwa kulturowego
- Kształcenie zachowania sprzyjającego ochronie dziedzictwa kulturowego
Przebieg lekcji
Zadania dla nauczyciela
- Polecenie rozwiązania krzyżówki tematycznej
- Sprawdzenie jak uczniowie definiują pojęcie „pamiątka rodzina”, jakie rodzaje pamiątek znają i jakie znaczenie przypisują pamiątkom rodzinnym
- Uzupełnienie uczniowskich wypowiedzi (załącznik nr 2)
- Przeprowadzenie dyskusji na temat pamiątek rodzinnych jako źródła historycznego o regionie i kraju
- Polecenie uczniom przyniesienia pamiątki rodzinnej i przygotowania jej metryczki zawierającej następujące pozycje: 1) nazwa pamiątki 2) przybliżony rok pochodzenia, 3) kolejni właściciele pamiątki 4) historia rodzina związana z pamiątką (anegdota, ciekawe wydarzania itd.) 5) związek pamiątki z regionem (o ile taki zachodzi) 6) sposób przechowywania pamiątki 7) źródło informacji o pamiątce
- Zwrócenie uwagi uczniom, że muszą uzyskać zgodę rodziców (opiekunów) na przyniesienie danego przedmiotu do szkoły
[…] ciąg dalszy w pliku .doc