Cele
- Zapoznanie z pojęciami: „hobby”, „hobbysta”, „kolekcjonerstwo”, „kolekcjoner”, „kolekcja”
- Zapoznanie z popularnymi sposobami spędzania wolnego czasu i zainteresowaniami hobbystycznymi i kolekcjonerskimi Ślązaków w wieku XIX i na początku wieku XX
- Doskonalenie umiejętności przygotowywania prezentacji
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się – prezentacja własnych pasji
- Wzmocnienie integracji klasy poprzez poznanie zainteresowań koleżanek i kolegów z klasy
- Upowszechnienie zainteresowań hobbystycznych i kolekcjonerskich
- Rozwijanie poczucia przynależności ucznia do społeczności regionalnej
- Wzbudzanie zainteresowania życiem przodków i dziedzictwem kulturowym regionu
- Postrzeganie współczesności jako kontynuacje dzieła wcześniejszych pokoleń
Przebieg lekcji
Zadania dla nauczyciela
- Co najmniej tydzień przed przeprowadzeniem lekcji należy polecić uczniom przygotowanie, w dowolnej formie , prezentacji własnych zainteresowań. Uczniowie mających takie same zainteresowania mogą się dobrać w grupy i wspólnie przygotować prezentację, z zastrzeżeniem, że każdy uczeń jest aktywny podczas prezentacji.
- Wyjaśnienie pojęć: „hobby”, „hobbysta”, „kolekcjonerstwo”, „kolekcjoner”, „kolekcja” (ściąga dla nauczyciela)
- Pogadanka na temat popularnych sposobów spędzania wolnego czasu, zainteresowań i pasji kolekcjonerskich Ślązaków w wieku XIX i na początku wieku XX – Indianer: tekst Śląskie „ptoki”)
- Przeprowadzenie prezentacji przez uczniów własnych zainteresowań. Każdy prelegent powinien dysponować po zakończonej prezentacji czasem umożliwiającym zadawanie pozostałym uczniom i nauczycielowi pytań dotyczących zaprezentowanego hobby oraz udzielenie na nie odpowiedzi przez ucznia prelegenta.
- Przeprowadzenie dyskusji : Hobby przodków i nasze – różnice i podobieństwa, przyczyny zmian
- Polecenie wykonania pracy domowej – wypracowania, które jest odpowiedzią na pytanie: Dlaczego ludzie, których łączy wspólna pasja zrzeszają się?
[…] ciąg dalszy w pliku .doc