Tarnowskie Góry i ich mieszkańcy na starej fotografii
Cele
- Ukierunkowanie na dostrzeganie bogactw oraz wielowymiarowości dziedzictwa kulturowego
- Rozbudzenie zainteresowania materialnym dorobkiem przodków
- Zapoznanie z historią fotografii
- Ukazanie różnych funkcji fotografii – dokumentalnej, artystycznej, poznawczej, sentymentalnej, emocjonalnej
- Ukazanie starych fotografii jako dziedzictwa kulturowego i świadectwa minionych czasów
- Pogłębiania wiedzy o miejscowości, w której mieszka uczeń
- Zachęcenie do usystematyzowanego zbierania strych fotografii
- Kreowanie zachowań sprzyjających ochronie dziedzictwa kulturowego
- Rozwijanie umiejętności brania swobodnego udziału w dyskusji
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Przed przeprowadzeniem lekcji polecenie uczniom przyniesienia starych fotografii związanych z ludźmi i regionem
- Wyznaczenie osoby do przeczytania wiersza Jana Twardowskiego: Stare fotografie (załącznik nr 1)
- Przeprowadzenie wspólnie z uczniami analizy i interpretacji wiersza pod kątem jego problematyki, ze szczególnym zwróceniem uwagi na środki artystyczne, dzięki którym poeta wyraził obrazy zatrzymane w kadrze starej fotografii
- Wyjaśnienie/przypomnienie pojęcia „fotografia” i przedstawienie jej genezy(załącznik nr 1 do scenariusza Tarnogórskie obrazy światłem malowane)
- Przeprowadzenie mini konkursu skojarzeń – uczniowie w parach, tak jak siedzą w ławkach, piszą skojarzenia do słowa fotografia. Wygrywa ta para, która w podanym przez nauczyciela czasie wymieni najwięcej skojarzeń.
- Pogadanka na temat fotografii jak świadka minionych czasów i jako dziedzictwa kulturowego (załącznik nr 2)
- Przyniesione przez uczniów stare fotografie, zostają umieszczone razem w jednym pudełku. Każdy z uczniów podchodzi do pudełka, losowo wybiera jedno zdjęcie, pokazuje je pozostałym uczniom i opowiada historię tego zdjęcia, tak jakby był osobą stojącą z aparatem fotograficznym i robiącą właśnie to zdjęcie. Zdjęcia przed włożeniem do pudełka należy podpisać ołówkiem, aby każdy uczeń mógł odebrać po skończonej lekcji przyniesione przez siebie zdjęcia.
- Zachęcenie uczniów do założenia albumów ze starymi rodzinnymi fotografiami i opisania ich, kogo/ co przedstawiają, kiedy zostały wykonane. W tym celu uczniowie powinni porozmawiać zwłaszcza z seniorami swoich rodów, którzy być może pamiętają również, kto robił te zdjęcia a także posiadają inne zdjęcia, które mogą wzbogacić rodzinny album strych zdjęć.
- Przeprowadzenie dyskusji kończącej lekcję na temat: Czego możemy dowiedzieć się ze starych fotografii o życiu naszych przodków i o nich samych?
- Polecenie wykonania pracy domowej – wypracowania na temat: Co Twoim zdaniem miał na myśli autor wiersza Stare fotografie pisząc „tylko fotografie nie liczą się z czasem”.
[…] ciąg dalszy w pliku .doc