Cele
- Zapoznanie z pojęciem „karnawał” oraz z dawnymi śląskimi zwyczajami związanymi z karnawałem
- Przygotowanie do pracy w zespołach zadaniowych
- Rozwijanie zdolności kreatywnego myślenia
- Przedstawienie użytkowej formy sztuki – projekt zaproszenia, projekt wystroju sali balowej, projekt kostiumu balowego
- Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez aktywność twórczą
- Wzbudzanie zainteresowania życiem przodków i dziedzictwem kulturowym regionu
- Postrzeganie współczesności jako kontynuacji dzieła wcześniejszych pokoleń, poczucie ciągłości obyczajów oraz tradycji
- Kształtowanie zachowań sprzyjających kultywowaniu tradycji regionalnych
Przebieg lekcji
Zadania dla nauczyciela
- Przypomnienie pojęć: „obrzęd”, „zwyczaj”, „tradycja”
- Wykład na temat „Zwyczaje i tradycje karnawałowe na dawnym Śląsku” (ściąga)
- Podział uczniów na zespoły zadaniowe
- Przeprowadzenie losowania kartek z nazwami planowanego balu przebierańców np. : „W świecie owadów”, „W oceanicznych głębinach”, „Na cyrkowej arenie”, ” W księżycowej poświacie” itp. ( Można wcześniej z uczniami ustalić tematykę planowanych bali kostiumowych, należy jednak unikać typowych skojarzeń takich jak np. „Dziki Zachód”, „Harleyowcy” itd.)
- Przygotować zaproszenie na bal (redakcja tekstu i formy graficznej zaproszenia)
- Zaprojektowanie wystroju sali
- Zaplanowanie menu
- Każdy z członków zespołu projektuje swój kostium na bal
- Przeprowadzenie prezentacji przygotowanych przez zespoły projektów balu
- Przeprowadzenie dyskusji kończącej lekcje na temat: Jakie zwyczaje karnawałowe zachowały się do dnia dzisiejszego, a jakie nie. Dlaczego waszym zdaniem tak się stało i dlaczego współcześnie tak rzadko organizuje się bale przebi