Cele
- Poznanie roli i znaczenia badań społecznych
- Poznanie podstawowych metod badań społecznych
- Rozbudzanie zainteresowania regionem i jego mieszkańcami
- Poznanie opinii mieszkańców Tarnowskich Gór i porównanie ich opinii z własnymi – umacnianie patriotyzmu lokalnego
Przebieg lekcji
Zadanie dla nauczyciela
- Wyjaśnienie pojęć „opinia” , „respondent”, „ankieter”
- Opowiedzenie o celach badań społecznych i głównych instytucjach zajmujących się nimi w Polsce – OBOP, COBOS, Demoskop
- Scharakteryzowanie podstawowych technik badań społecznych – obserwacja, ankieta, wywiad (załącznik nr 2)
- Przygotowanie wspólnie z uczniami kwestionariusza ankiety
- Omówienie przebiegu badań – ze zwróceniem uwagi uczniów na grzeczne przedstawienie się i proszenie o wzięcie udziału w badaniach i sprawdzenie, czy osoba, którą proszą o wzięcie udziału w badaniach jest mieszkańcem Tarnowskich Gór oraz o podziękowaniu za wzięcie udziału w badaniach
- Nadzór nad uczniami przeprowadzającymi badanie na tarnogórskim rynku
- Omówienie wyników przeprowadzonych badań
Zadania dla uczniów
- Każdy uczeń samodzielnie odpowiada na pytania zawarte w ankiecie i podpisuje ją swoim imieniem i nazwiskiem
- Przeprowadzenie badania ankietowego – każdy uczeń przeprowadza co najmniej trzy badania ankietowe
- Wstępne opracowanie uzyskanych wyników badań
- Porównanie odpowiedzi z samodzielnie wypełnionej ankiety z uzyskanymi wynikami badań
- Dyskusja nad uzyskanymi wynikami badań
- Burza mózgów – co należy zmienić w mieście aby mieszkańcom żyło się w nim dobrze
[…] ciąg dalszy w pliku .doc