Cele
- Zapoznanie z pojęciami: turystyka, turysta, organizatorzy turystyki, pośrednicy turystyczni, agenci turystyczni, pilot, przewodnik, usługi hotelarskie, infrastruktura turystyczna, krajoznawstwo atrakcyjność turystyczna
- Przybliżenie historii turystyki
- Ukazanie turystyki jako zjawiska społecznego, ekonomicznego, i kulturowego
- Zwrócenie uwagi na powiązania między dochodami ludności a ruchem turystycznym
- Określenie walorów turystycznych powiatu tarnogórskiego
- Przybliżenie gospodarczych aspektów turystyki jako środka aktywizacji regionu
- Sprawdzenie stanu wiedzy uczniów na temat infrastruktury turystycznej powiatu
- Rozwijanie umiejętności analizowania
- Rozwijanie umiejętności planowania strategicznego
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania związków i współzależności, odkrywania przyczyn
- Kształtowanie postaw zainteresowania własnym i innymi regionami, kulturami i ludźmi
- Wzmacnianie poczucia tożsamości regionalnej i dumy z dziedzictwa kulturowego regionu
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Wyjaśnienie znaczenia pojęć: turystyka, turysta, organizatorzy turystyki, pośrednicy turystyczni, agenci turystyczni, pilot, przewodnik, usługi hotelarskie, infrastruktura turystyczna, krajoznawstwo atrakcyjność turystyczna (Załącznik nr 2)
- Przybliżenie historii turystyki (Załącznik nr 1)
- Ukazanie turystyki jako zjawiska społecznego, ekonomicznego i kulturowego (Załącznik nr 1)
- Wyjaśnienie/przypomnieniem na czym polega analiza metodą SWOT (załącznik nr 3)
- Podział uczniów na zespoły i polecenie wykonania zadania: zadaniem jest ocenienie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez znalezienie jej mocnych i słabych stron a także określenie działań, jakie należy podjąć aby wykorzystać szanse i wzmocnić słabe strony. Analizę należy wykonać posługując się metodą analizy SWOT.
- Przeprowadzenie prezentacji dokonanej przez poszczególne grupy analizy i sugerowanych działań wraz z ich uzasadnieniem
- Przeprowadzenie wyboru najlepszej strategii proponowanych działań
- Dyskusja na temat: jakie działania na rzecz wzrostu atrakcyjności turystycznej powiatu powinny być priorytetowe i dlaczego?
- Polecenie wykonania pracy domowej: napisz, co twoim zdaniem miał na myśli C. Levi – Strauss mówiąc: Za kilkaset lat w tym samym miejscu inny podróżnik, tak samo zrozpaczony jak ja, będzie opłakiwał zniknięcie tego, co ja jeszcze mogłem widzieć, lecz czego nie potrafiłem dostrzec.
[…] ciąg dalszy w pliku .doc