Cele
- Ukierunkowanie na dostrzeganie bogactw oraz wielowymiarowości dziedzictwa kulturowego
- Zachęcenie do poszerzania i pogłębiania wiedzy o dziedzictwie kulturowym
- Rozbudzenie zainteresowania materialnym dorobkiem przodków
- Zapoznanie z historią pocztówki
- Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez aktywność twórczą
- Ćwiczenie pracy zespołowej
- Rozwijanie umiejętności prezentacji
- Rozwijanie umiejętności barania udziału w dyskusji
- Przedstawienie użytkowej formy sztuki – projekt pocztówki
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Wyjaśnienie pojęcia „pocztówka” i przedstawienie jej historii (załącznik nr 1)
- Przeprowadzenie wraz z uczniami selekcji pocztówek, wg grup tematycznych, w zależności od charakteru zgromadzonych pocztówek (np. „Miasta”, „Wieś”, „Życzenia okolicznościowe”, „Pocztówki reklamowe”, „Znane postacie”, „Tarnowskie Góry” , itp.)
- Podział uczniów na taką ilość grup, ile zostanie wybranych grup tematycznych pocztówek
- Polecenie wykonania grupom uczniowskim tablic z pocztówkami, zgodnie z przydzieloną grupie kategorią tematyczną. (Tablice na pocztówki należy wykonać na kartonowym papierze usztywnionym dwoma listewkami. Jedna listewka powinna posiadać haczyk lub pętelkę do zwieszenia. Należy zostawić około 1/3 tablicy w jej dolnej części wolnej. Pocztówki, aby nie uległy zniszczeniu, na wykonanych tablicach należy umieścić w narożnikach fotograficznych. Uczniowie wg własnego uznania mogą opisać i ozdobić wykonane tablice)
- Polecenie wykonania grupom uczniowskim projektów współczesnych pocztówek zgodnie z przydzieloną grupie kategorią tematyczną i umieszczenia pocztówek na wykonanej tablicy.
- Przeprowadzenie prezentacji przez grupy uczniowskie tablic z pocztówkami.
Prezentacja powinna obejmować charakterystykę prezentowanych kartek pod kątem ich formy i estetyki a także powinna odpowiadać na pytanie: Co możemy dowiedzieć się o życiu naszych przodków na podstawie prezentowanych pocztówek? (np.: grupa, która prezentuje „Tarnowskie Góry” opisuje miejsca uwidocznione na pocztówkach, umieszcza te miejsca w topografii dzisiejszych Tarnowskich Gór, opowiada co się zmieniło na przestrzeni lat, co jest obecnie w miejscu uwidocznionym na pocztówce; grupa, która prezentuje pocztówki „Ważne wydarzenia” , opowiada z jakiś okazji wysyłane były jej zdaniem tego typu pocztówki, dlaczego zdaniem uczniów, uwieczniano na pocztówkach ważne wydarzenia i to zarówno wesołe jak i tragiczne; grupa prezentująca pocztówki „Życzenia okolicznościowe” opowiada o tym, kto i do kogo oraz z jakiej okazji wysyłał pocztówki z życzeniami, czy kiedyś wysyłano pocztówki z większej ilości okazji niż czyni się to obecnie, co jest najczęstszym elementem zdobniczym pocztówek okolicznościowych, czym te pocztówki różnią się od współczesnych pocztówek okolicznościowych itd.). Na koniec prezentacji uczniowie opowiadają o własnoręcznie wykonanych kartkach i porównują je z starymi pocztówkami.
[…] ciąg dalszy w pliku .doc