Obraz miasta i styl życia mieszkańców jako wyznacznik odrębności – scenariusz lekcji (historia)

Obraz miasta i styl życia mieszkańców jako wyznacznik odrębności – scenariusz lekcji (historia)


Cele

  • Zapoznanie z charakterystycznymi czynnikami miastotwórczymi
  • Zapoznanie z genezą nazwy miasta i z legendą jego powstania
  • Zapoznanie z historią rozwoju miasta na przestrzeni dziejów
  • Zapoznanie z stylem życia przodków
  • Zapoznanie z tradycjami górniczymi miasta 
  • Pogłębianie wiedzy o własnym regionie

Przebieg lekcji

Zadania nauczyciela

  • Scharakteryzowanie pojęcia „miasto” 
  • Przedstawienie podstawowych czynników miastotwórczych (załącznik nr 1)
  • Przedstawienie genezy nazwy miasta i legendy związanej z powstaniem Tarnowskich Gór. 
  • Przedstawienie rozwoju i upadków miasta na przestrzeni dziejów.
  • Nakreślenie w jaki sposób rozwój przemysłu wydobywczego wpływał na czynniki miastotwórcze oraz na rozwój i upadki miasta a także na styl i sposób życia jego mieszkańców.

Zadania dla uczniów

  • Dyskusja na temat śladów górniczej przeszłości miasta.
  • Praca domowa: Opisz co miało wpływ na przestrzeni dziejów na rozwój miasta i jego znaczenie w regionie.

Metody i formy pracy

  • Wykład, pogadanka, dyskusja

[…] ciąg dalszy w pliku .doc