Cele
- Podniesienie poziomu wiedzy na temat lokalnego środowiska naturalnego
- Zapoznanie z pojęciem „zieleń miejska”
- Scharakteryzowanie elementów zieleni miejskiej
- Przedstawienie znaczenia zieleni miejskiej dla jakości życia społeczności lokalnej
- Zwrócenie uwagi na przyczyny i rodzaje zagrożeń zieleni miejskiej
- Zwrócenie uwagi na indywidualne możliwości wzbogacania zieleni miejskiej
- Kształtowanie nawyku dbania o zieleń miejską
- Uwrażliwienie na bieżące problemy ekologiczne środowiska lokalnego
- Pogłębianie emocjonalnego związku z przyrodą
- Zachęcenie do rozwijania zainteresowań ekologicznych
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Polecenie rozwiązania krzyżówki tematycznej (załącznik nr 1) i próby zdefiniowania w kilku zdaniach rozwiązania – hasła krzyżówki
- Zdefiniowanie i scharakteryzowanie pojęcia „zieleń miejska” (załącznik nr 2)
- Przybliżenie obszarów zieleni miejskiej na terenie miejscowości, w której mieszkają uczniowie a także zieleni miejskiej charakterystycznej dla powiatu tarnogórskiego (teksty: „Park miejski w Tarnowskich Górach”, „Pomniki przyrody Ziemi Tarnogórskiej”)
- Przeprowadzenie dyskusji na temat korzyści społecznych i indywidualnych wypływających z zieleni miejskiej
- Polecenie wykonania dwóch prac plastycznych (malowanych farbami lub rysowanych kredkami) – 1 praca ma przestawiać faktyczne najbliższe otocznie domów uczniów, 2 praca ma przedstawiać to samo otoczenie ale pozbawione elementów zieleni.
- Polecenie wykonania wystawy wykonanych prac tak, aby prace pozbawione zieleni znajdowały się razem
- Przeprowadzenie dyskusji na temat odczuć uczniów co do prac przedstawiających otoczenie ich domostw bez zieleni oraz na temat przyczyn i rodzajów zagrożeń zieleni miejskiej
- Polecenie wykonania trzeciej pracy plastycznej – to samo otoczenie domów uczniów wzbogacone o elementy zielni wg uznania uczniów
[…] ciąg dalszy w pliku .doc