Cele
- Zapoznanie z destrukcyjnym wpływem niekontrolowanych wysypisk odpadów na środowisko naturalne oraz zdrowie ludzi i zwierząt
- Zwrócenie uwagi na udział mieszkańców w degradacji lokalnego środowiska naturalnego poprzez nieodpowiedzialne gospodarowanie odpadami
- Przedstawienie zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnej gospodarki odpadami
- Kształtowanie zachowań obywatelskich i proekologicznych
- Zapoznanie z zasadami pisania reportażu
- Kształcenie umiejętności wykorzystywania we własnej pracy dorobku pracy innych osób
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Omówienie/przypomnienie zasad zbierania odpadów komunalnych (załącznik nr 2 do scenariusza „Zasady segregacji odpadów”)
- Scharakteryzowanie dzikich wysypisk i przybliżenie zagrożeń dla środowiska naturalnego jakie ze sobą niosą (załącznik nr 1)
- Przypomnienie/przeprowadzenia doświadczenia „Deszcz nad dzikim wysypiskiem” (załącznik nr 4 scenariusza ” Segregując odpady oszczędzany środowisko naturalne”)
- Przygotowanie kser planu miasta/miejscowości, w którym mieszkają uczniowie
- Wyjaśnienie pojęcia „reportaż” i omówienia zasad pisania reportażu (załącznik nr 2)
- Podział uczniów na zespoły zadaniowe – wskazane jest pozostawienie uczniom możliwości samodzielnego dobrania zespołów ponieważ pierwsza część zadania dla zespołów będzie realizowana poza zajęciami lekcyjnymi
- Polecenie wykonania zadania domowego zespołom zadaniowym: waszym zdaniem jest odszukanie na terenie miasta/miejscowości nielegalnych wysypisk śmieci. Miejsca te należy zaznaczyć na planach, sfotografować i zrobić notatki, na podstawie, których należy następnie napisać reportaż. (Uczniowie na to zadnie powinni mieć odpowiednio dużo czasu – minimum miesiąc. Zadnie to, można zlecić też przed wakacjami i do kontynuacji zajęć powrócić po wakacjach.)
- Po wykonaniu zadnia przeprowadzić prezentację zebranego przez zespołu materiału. Na jednym palnie miasta/miejscowości należy zaznaczyć wszystkie miejsca nielegalnych wysypisk, które poszczególne zespoły ujęły na swoich mapach, miejsca należy roboczo ponumerować i posegregować zgodnie w z dokonaną numeracją notatki, napisane reportaże i zdjęcia dotyczące poszczególnych dzikich wysypisk.
- Podział uczniów na cztery zespoły zadaniowe. W każdym zespole powinien znaleźć się co najmniej jeden uczeń z każdego z poprzednich zespołów zadaniowych.
[…] ciąg dalszy w pliku .doc