Cele
- Uwrażliwienie na problemy środowiska naturalnego
- Wyjaśnienie pojęcia „odpady”
- Zapoznanie z rodzajami odpadów
- Uświadomienie wpływu konsumpcyjnego stylu życia na środowisko naturalne
- Zapoznanie z pojęciem „wtórne wykorzystanie”
- Zapoznanie z problematyką ponownego przetwarzania niektórych odpadów w produkty
- Zapoznanie z zasadami segregacji odpadów
- Kształcenie nawyku segregacji śmieci
- Zapoznanie z pojęciem „odpady niebezpieczne”
- Wyjaśnienie pojęcia „dzikie wysypisko śmieci” i omówienie jego wpływu na środowisko naturalne
- Rozbudzenie w uczniach poczucia odpowiedzialności za przyszłość środowiska naturalnego
- Kształtowanie postaw proekologicznych
Przebieg lekcji
Zadania nauczyciela
- Rozdanie uczniom kart pracy (załącznik nr 1)
- Polecenie rozwiązania krzyżówki tematycznej (karta pracy, zadanie nr 1)
- Wyjaśnienie pojęcia „odpady” i „odpady komunalne” (załącznik nr 2)
- Rozmowa z uczniami na temat: co wyrzucamy, gdzie wyrzucamy i dlaczego wyrzucamy?
- Polecenie uczniom narysowania na małych karteczkach samoprzylepnych śmieci – na jednej karteczce jeden śmieć. Każdy uczeń rysuje 2 śmieci
- Narysowanie na kartonie kwadratów – „pojemników na odpady” i podpisanie ich: „plastik”, „szkło”, „metale”, „śmieci organiczne”, „tekstylia”, „inne”
- Polecenie uczniom przyklejenia karteczek z narysowanymi śmieciami w odpowiednim kwadracie – „pojemniku”. Wyjaśnienie uczniom, że to, co wykonali nazywa się segregacją odpadów
- Wyjaśnienie pojęcia „segregacja odpadów” i omówienie zasad segregacji odpadów (załącznik nr 2)
- Pogadanka na temat przetwarzania ponownie w produkty odpadów – odpady, które nadają się do powtórnego przetworzenia, działanie poszczególnych surowców na środowisko, oszczędności surowcowe i zyski dla środowiska naturalnego wynikającego z powtórnego przetwarzania odpadów
[…] ciąg dalszy w pliku .doc