Tarnogórski Program Edukacji Regionalne "Indianer"
serwis Portalu Powiatu Tarnogórskiego
www.tg.net.pl

autorstwo
: Zbigniew Markowski



Rybka, Sedlaczek i Skarbnik w roli komiksowych bohaterów
Tarnogórskie legendy - komiks

  tematy powiązane:
    Tarnogórskie legendy - tekst
Skąd się wzięły Gwarki - tekst
Górniczy rodowód - tekst
Vivat Jan III - tekst
portret Sobieskiego - malarstwo
praca dawnych górników - grafika
Kopalnia Zabytkowa - fotografie
narzędzia gónicze - fotografie
   

- pobierz poniższy tekst w formacie Microsoft Word -

Cele

  • Zapoznanie z tarnogórskimi legendami
  • Kształtowanie zainteresowań i zamiłowań plastycznych
  • Przedstawienie użytkowej formy sztuki - komiksu
  • Ćwiczenie umiejętności pracy w zespole, dzielenia i przyjmowania ról
  • Kształcenie umiejętności łączenia tekstu z elementami plastycznymi
  • Wzbudzanie zainteresowania przeszłością regionu

Przebieg lekcji

Zadania dla nauczyciela

  • Wyjaśnienie pojęć: "legenda", "podanie", "klechda" i "komiks"
  • Pokazanie uczniom kilku egzemplarzy różnych komiksów, zwrócenie uwagi na ich charakterystyczną formę przekazu
  • Przygotowanie kart z tekstami legend - Sedlaczek, Skarbnik, Rybka (tekst - http://www.tg.net.pl/indianer/==historia_6.htm) i ponumerowanie ich od 1 do 3
  • Podział uczniów na grupy trzyosobowe
  • Przewodniczenie Jury oceniającego powstałe komiksy

Zadanie dla grup uczniowskich

  • Zespół losuje cyfrę od 1 do 3 i czyta wylosowaną legendę
  • Uzgodnienie formy komiksu oraz podział ról dla poszczególnych uczestników grupy
  • Zaprojektowanie okładki komiksu
  • Opracowanie komiksu oddającego treść wylosowanej legendy
  • Wyłonienie Jury, które będzie oceniało powstałe komiksy
  • Wyłonienie członka grupy, który będzie reprezentował zespół i prezentował powstały komiks
  • Ocena komiksów i wybór trzech najlepszych

Metody i formy pracy

wykład, samodzielna praca z tekstem, praca zespołowa, metoda projektu, prezentacja

Pomoce dydaktyczne

Teksty tarnogórskich legend, podziurkowane karty z bloku technicznego, kredki, pisaki, farbki itp., segregator lub taśma do połączenia kart komiksu

Osiągnięcia

Uczeń potrafi

  • Opowiedzieć tarnogórskie legendy
  • Zdefiniować pojęcia : "legenda", "podanie", "klechda" i "komiks"
  • Pracować w zespole
  • Oceniać pracę kolegów
  • Zaprojektować i wykonać komiks
  • Prezentować pracę

Uczeń kształci

  • Rozwijanie własnej aktywności,
  • Umiejętność pracy w zespole
  • Przyjmowanie wyznaczonych ról
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych
  • Poprawność wypowiedzi pisemnej i ustnej
  • Umiejętność łączenia tekstu z elementami plastycznymi
  • Zainteresowanie regionem


PORTAL POWIATU TARNOGÓRSKIEGO
www.tg.net.pl -
www.24.edu.pl - www.gornyslask.net.pl
e-mail | redakcja Portalu Powiatu Tarnogórskiego | reklama na Portalu